Na początku przygody z ćwiczeniami wielu osobom towarzyszą wątpliwości: „To już nie dla mnie”, „Na mój wiek jest za późno”, „Takie treningi są tylko dla młodych, na pewno nie dam rady”…
To zupełnie naturalne – każdy, kto staje przed nowym wyzwaniem, może czuć niepewność. W głębi serca jednak wiemy, że chcemy spróbować. Strach przed nieznanym bywa silny, ale jeszcze większa jest potrzeba ruchu, zdrowia i lepszego samopoczucia.
Pierwszy krok zmienia wszystko
A potem przychodzi pierwszy trening. Nagle okazuje się, że to, co wydawało się trudne i nieosiągalne, wcale takie nie jest. Zaskakujemy samych siebie – odkrywamy, że ciało potrafi znacznie więcej, niż sądziliśmy. Siła, której się nie spodziewaliśmy, jest w nas tu i teraz. 💪
Ruch z muzyką i radością
W naszych zajęciach towarzyszy nam muzyka – jest miejsce na taniec, podśpiewywanie i przede wszystkim dobrą zabawę. Dzięki temu trening przestaje być obowiązkiem, a staje się przyjemnością. To godzina pełna energii, śmiechu i pozytywnej atmosfery. Zamiast liczyć minuty, zaczynamy liczyć… powtórzenia i serie. 😉
Siła grupy, siła relacji
Trening to coś więcej niż ćwiczenia fizyczne. To także czas tylko dla siebie – dla ciała i umysłu. To możliwość odkrywania nowych pasji, budowania relacji i czerpania satysfakcji z własnych postępów. Spotkania w grupie dodają odwagi i motywacji, bo razem łatwiej pokonywać ograniczenia i przekraczać granice.
Z dumą patrzymy na uczestników projektu „Srebrna Siła” – ich zawziętość, regularność i otwartość na nowe doświadczenia inspirują i pokazują, że aktywność fizyczna nie ma wieku. To prawdziwy przykład siły ciała i ducha. 💜
————————-
📌 Projekt „Srebrna Siła” dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Fundacji Lotto im. H. Konopackiej w ramach konkursu „Aktywny Senior 2025”.
Łączy nas więcej, niż moglibyście przypuszczać! Jak dotąd działania projektu realizujemy w gminach Strzyżewice, Nałęczów, Bełżyce i Borzechów. To właśnie tam, razem z niezwykłymi ludźmi, tworzymy przestrzeń spotkań, inspiracji i wzajemnego wsparcia.
Projekt „Więcej nas łączy niż różni” został stworzony z myślą o zaangażowaniu osób starszych w życie lokalnych społeczności. Wierzymy, że wiek nie powinien być barierą, a ogromne doświadczenie, wiedza i aktywność seniorów to wartość, która wzmacnia całe środowisko lokalne.
Jednym z zaplanowanych działań projektu jest cykl warsztatów, obejmujący:
trening poznawczy, rozwijający pamięć i koncentrację,
tańce w kręgu i liniowe, które dają radość i integrują,
kinezygerontoprofilaktykę, czyli zajęcia ruchowe wspierające zdrowe starzenie się,
spotkania z psychologiem, wspierające dobrostan emocjonalny i poszerzające wiedzę o procesie starzenia się.
Warsztaty to jednak tylko część naszych działań. Projekt obejmuje także inne inicjatywy, które stopniowo będziemy prezentować. Ich wspólnym celem jest wzmacnianie zdrowia fizycznego, psychicznego i umysłowego uczestników, a także budowanie silnej, wspierającej się społeczności.
To dopiero początek naszej drogi. Jesteśmy dumni, że możemy obserwować, jak projekt zmienia życie uczestników i całych lokalnych społeczności. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania.
—————————-
Projekt ,,Więcej nas łączy niż różni” dofinansowano w ramach rządowego programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025, edycja 2025
,„Klub Kulturalny dla Dorosłych” to wyjątkowa przestrzeń w naszej Fundacji, gdzie króluje twórcze spędzanie czasu. To miejsce otwarte na sztukę, pasje i inspirujące spotkania.
W ramach klubu odbywają się:
🎨 Spotkania malarskie Swobodna przestrzeń dla wyobraźni i kolorów. Każdy może tu dać upust swojej kreatywności.
📚 Zajęcia z historii sztuki Fascynująca podróż w świat najsłynniejszych dzieł, nurtów i twórców.
💃 Tańce w kręgu i liniowe Radość ruchu w rytmie muzyki – idealne połączenie relaksu i aktywnego spędzania czasu w grupie.
✨ Spotkania „Czas na inspirację” Chwila na oddech, wymianę myśli i integrację w miłej atmosferze.
Klub łączy sztukę, aktywność i budowanie więzi. Każdy znajdzie tu coś dla siebie – niezależnie od tego, czy szuka twórczej przygody, odprężenia, czy po prostu miłego towarzystwa.
————————— Projekt „Dzielnice Kultury – Klub Kulturalny dla Dorosłych” realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.
Miło nam ogłosić, że od przyszłego tygodnia rozpoczynamy realizację naszych spotkań i zajęć! Przygotowałyśmy kalendarz wydarzeń na wrzesień 2025, aby każdy z Was mógł wybrać coś dla siebie: od zajęć ruchowych, przez spotkania rękodzielnicze, aż po naukę języka angielskiego.
Szanowni Państwo, wiemy, jak ważny jest ruch w każdym wieku. Nasz trening siłowy brzmi poważnie, ale wcale nie jest trudny! Podczas zajęć: ✅ nie ma podskoków, ✅ nie trzeba kłaść się na podłodze, ✅ nie wykonujemy szybkich ani ryzykownych ruchów.
👉 Zamiast tego wzmacniamy mięśnie, stawy i ścięgna, uczymy się prawidłowego oddechu, relaksujemy się i korzystamy z elementów jogi, które pomagają w równowadze, wyciszeniu i lepszym samopoczuciu.
🌸 Ćwiczymy: ✔️ Siłę i mobilność – ćwiczenia z lekkimi ciężarkami oraz gumami oporowymi ✔️ Rozciąganie – łagodne ruchy poprawiające elastyczność ✔️ Jogę i relaks – spokojne pozycje wykonywane na krześle lub w pozycji stojącej oraz ćwiczenia oddechowe
📅 Zaczynamy 10 września 🕚 Spotkania w każdą środę i piątek 👥 Grupa I: 11:00–12:00 | Grupa II: 12:15–13:15 📍 Miejsce: Drugie Miejsce, ul. Harnasie 11/LU20 💰 Koszt: 80 zł za cały cykl 25 spotkań ℹ️ Jeśli chcesz uczestniczyć tylko raz w tygodniu – skontaktuj się z nami, a dostosujemy ofertę.
👉 Zadzwoń i zapisz się już dziś! 📞 505 780 287
———————- Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Fundacji Lotto w ramach programu „Aktywny Senior”
Welcome, seniors, educators, and everyone who wants to travel more easily and enjoyably! We are excited to invite you to our English lessons – designed to make every journey even more exciting and full of the joy of discovering the world. Our project, “Get Ready! English for 60+”, is specially created for seniors who want to learn English in a practical and enjoyable way – and for teachers who support them on this journey.
What’s in the course? 🎥 27 video lessons divided into 9 thematic modules 🗣️ Travel vocabulary – useful in real-life travel situations 📝 Lesson plans and exercises – to help teachers run classes effectively and support learning
Join a community of people bravely exploring the world and learning English! 💪 Check out the course details and discover how to use the materials step by step.
Witamy seniorów, edukatorów i wszystkich, którzy chcą podróżować łatwiej i przyjemniej! Z radością zapraszamy na lekcje angielskiego – zaprojektowane tak, aby każda podróż była jeszcze bardziej ekscytująca i pełna radości z odkrywania świata. Nasz projekt: „Przygotuj się! Angielski dla 60+”, został stworzony specjalnie dla seniorów, którzy chcą uczyć się angielskiego w praktyczny i przyjemny sposób – oraz dla nauczycieli, którzy wspierają ich w tej drodze.
Co jest na kursie? 27 lekcji wideo podzielonych na 9 modułów tematycznych Słownictwo podróżnicze – przydatne w rzeczywistych sytuacjach podróżniczych Plany lekcji i ćwiczenia – aby pomóc nauczycielom skutecznie prowadzić zajęcia i wspierać naukę
Dołącz do społeczności ludzi dzielnie poznających świat i uczących się angielskiego!
Masz swój kulinarny sekret – składnik, który potrafi zmienić smak całego dania i wynieść je na wyższy poziom? Albo trik, który ułatwia przygotowanie posiłku? 🍴A może po prostu sprawia Ci radość wspólne gotowanie w towarzystwie?
Zapraszamy dorosłych (nie tylko seniorów!) do udziału w kulinarnym wolontariacie.
Dlaczego warto?
Gotowanie to nie tylko przepisy i produkty. To także wymiana doświadczeń, nowe inspiracje i rozmowy, które zostają na długo. To okazja, aby:
podzielić się swoją wiedzą i pasją,
spędzić czas w miłym gronie,
poznać młodzież, która z ciekawością odkrywa tajniki kuchni,
poczuć radość ze wspólnego tworzenia.
W poprzednim semestrze wspólnie przygotowaliśmy kilka pysznych dań, a nawet zasiedliśmy razem przy wielkanocnym stole. To doświadczenie pokazało nam, że kuchnia może łączyć pokolenia i stać się miejscem budowania relacji.
Terminy spotkań
📅 Od września 2025 r. Spotkania odbywają się raz–dwa razy w miesiącu, ok. godz. 14:00.
Rozpoczynamy nowy semestr w Fundacji Karuzela Aktywności. Przygotowaliśmy dla Państwa różnorodne zajęcia i spotkania, które łączą naukę, rozwój i dobrą atmosferę.
W tym semestrze zapraszamy między innymi na zajęcia języka angielskiego dla osób 60+. Nasze spotkania odbywają się w kameralnych grupach, w przyjaznej atmosferze i bez testów czy ocen. Skupiamy się przede wszystkim na rozmowie, aby łatwiej było przełamać barierę w mówieniu i zyskać pewność w codziennych sytuacjach.
To również doskonała okazja, aby zadbać o sprawność umysłu i spędzić czas w gronie osób o podobnych zainteresowaniach.
📌 Liczba miejsc jest ograniczona – zachęcamy do zapisów.
👉 Obserwujcie nas, aby być na bieżąco z nowymi zajęciami i terminami zapisów. —> nasz Facebook
🎬 Zobaczcie, co o nauce angielskiego mówią nasze wspaniałe uczestniczki!
A few reflections on teaching languages to people aged 60+
After the second international meeting for the „Get ready! English for 60+ people” project (KA 210-ADU), it struck me that in Poland, we are very much focused on the material results of projects, while the true strength of international activities, which we often undervalue, lies in inspiration and a change of perspective.
Our project focuses on teaching and learning English to people aged 60 and above, including those who have never learned it before. To be more precise, for the Karuzela Aktywności Foundation, these are individuals aged 70 and above. The project is developing video lessons and a curriculum designed to be helpful not only for professional English teachers but also for foreign language learning facilitators. Three organisations are implementing the project, only one of which is a professional language school: EOI Carlota Remfry from Linares, Spain. EOI hosted the second international meeting of the partner organisations. The Karuzela Aktywności Foundation and LUETEB, the other partner organisations, came to Linares to expand their knowledge of language teaching, including the use of digital tools.
In addition to working sessions, our meeting agenda also included participating in English classes for adults, led by EOI Carlota Remfry instructors. Here are a few inspirations and solutions that I’ve brought into courses with our students:
Using Quiz Apps for Exercises
This type of app introduces a new element of lightness and fun into classes. However, for students over 70, they are not easy to use. If each person is to use the app on their smartphone, most will need individual instruction. It seemed to me that learning how to use them was so complicated that it wasn’t worth the time. However, participating in the classes in Spain showed me that entire English lessons can be dedicated to learning how to use the apps, and only then solving a few quizzes. I can divide students into pairs or groups where those who are more tech-savvy can help; they can then use one smartphone together. I don’t expect students to use such apps independently at home, but we can use them together in class. For the students, it’s also a new and interesting experience. In more advanced groups, instructions can be given in the foreign language, which in itself is also a language learning element.
Presentations About Partner Countries and Locations
One group was tasked with preparing a presentation about the countries and locations of the partner organisations. The group was at an A2 level, so the task seemed difficult, mainly because when I think of a presentation, I imagine longer speeches and complex sentences. In class, I realised that such a presentation can consist of just three slides on selected topics, e.g., cuisine, most important landmarks, interesting traditions, or phrases from a given language.
I also thought this task would be difficult for the students due to the stress that might arise when discussing the culture with people from that country. But I was wrong. The students also prepared questions for us, asking for details or clarification. They handled this task very well. The instructor admitted that she had to temper their enthusiasm because their first attempts were very ambitious, at a language level higher than their current abilities.
I then thought that this was a great exercise, not only because the students had to find information themselves, but also because each of them had a topic to discuss with us. Even from an A1 level, you can build confidence in speaking a foreign language this way. It’s an incredibly satisfying experience when people from outside your own country understand you, even at an A1 level.
Foreign Language Volunteer and Language Games in Class
In one of the classes, in addition to us, there was a special guest – a volunteer from the USA. He co-led the class and invited all participants to the popular game „Never have I ever…”. Everyone had to complete the sentence and say something they had never done, choosing something common to them. Then the volunteer spoke with that person, asked questions, and encouraged others to do the same.
I must admit that this game brought a lot of naturalness and ease to the class, which everyone needs when speaking a foreign language. This experience inspired me not only to invite foreign guests to classes but also to use games and activities more widely that students are familiar with, but which we can play in English.
Creating Video Lessons as a Class Element
The meeting in Linares was also the premiere of a pilot video lesson prepared by EOI Carlota Remfry. The implementing team told us about the preparations and the entire process of creating the material. I must admit, this was the moment I believed we would succeed in creating video lessons with our students. I understood that it’s not about the „actors” speaking perfect English – there are plenty of such materials. It’s about them speaking naturally, like Italians or Spaniards, because people going on mobilities most often interact with people who have also learned English as a second language and not necessarily at a C level.
Before the meeting, I treated lesson creation as an additional activity, carried out alongside regular classes. After the meeting, I understood how to incorporate the process of creating them into the curriculum itself.
—
The meeting took place between November and December 2024 as part of the “Get ready! English for 60+ people” project in Linares, Spain. The project is implemented in a partnership of three organisations – the Karuzela Aktywności Foundation from Lublin, the LUETEB University of the Third Age from Satriano di Lucania, Italy, and the EOI Carlota Remfry language school from Linares, Spain. Through our joint activities, we focus on sharing experiences related to adult education in senior and intergenerational groups.
Project funded by the EU. Views and opinions expressed are, however, those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
Kilka ciekawy rozwiązań na zajęcia języka angielskiego z seniorami.
Po drugim spotkaniu międzynarodowym w ramach projektu „Get ready! English for 60+ people” (KA210-ADU), uderzyła mnie refleksja, że w Polsce jesteśmy bardzo mocno nastawieni na materialne rezultaty projektów, a siła działań międzynarodowych, której często nie doceniamy, leży w inspiracjach i zmianie punktu widzenia.
Nasz projekt dotyczy nauczania i uczenia się języka angielskiego przez osoby 60+, w tym także te, które nigdy wcześniej się go nie uczyły. Jeśli miałabym być bardziej precyzyjna – w przypadku Fundacji Karuzela Aktywności są to osoby 70+. W ramach projektu powstają wideo lekcje oraz program nauczania, które mają być pomocne nie tylko dla profesjonalnych nauczycieli języka angielskiego, ale także dla facylitatorów uczenia się języka obcego. Projekt realizują trzy organizacje, z których tylko jedna jest profesjonalną szkołą językową – to EOI Carlota Remfry z Linares w Hiszpanii. EOI było organizatorem drugiego międzynarodowego spotkania organizacji partnerskich. Fundacja Karuzela Aktywności oraz LUETEB, czyli pozostałe organizacje partnerskie, przyjechały do Linares, by poszerzyć swoją wiedzę na temat nauczania języków, w tym wykorzystania narzędzi cyfrowych.
W programie naszego spotkania, oprócz sesji roboczych, zaplanowano także uczestnictwo w zajęciach języka angielskiego dla dorosłych, prowadzonych przez lektorów EOI Carlota Remfry. Oto kilka inspiracji i rozwiązań, które przeniosłam na zajęcia z naszymi słuchaczami:
Wykorzystywanie aplikacji quizowych do ćwiczeń
Tego rodzaju aplikacje wprowadzają do zajęć nowy element – lekkości i zabawy. Dla uczniów 70+ jednak nie są łatwe w obsłudze. Jeśli każda osoba ma korzystać z aplikacji na swoim smartfonie, większość będzie potrzebować indywidualnego instruktażu. Wydawało mi się, że nauka obsługi jest na tyle skomplikowana, że szkoda na nią czasu. Jednak udział w zajęciach w Hiszpanii pokazał mi, że całe lekcje języka angielskiego mogą być poświęcone nauce obsługi aplikacji, a dopiero później rozwiązaniu kilku quizów. Mogę podzielić uczniów na pary lub grupy, w których znajdą się osoby lepiej radzące sobie z technologią – wtedy mogą wspólnie korzystać z jednego smartfona. Nie liczę na to, że uczniowie będą samodzielnie korzystać z takich aplikacji w domu, ale na zajęciach możemy z nich korzystać razem. Dla słuchaczy to także nowe i ciekawe doświadczenie. W grupach bardziej zaawansowanych instruktaż można przeprowadzić w języku obcym, co samo w sobie również stanowi element nauki języka.
Prezentacje o krajach i miejscowościach organizacji partnerskich
Jedna z grup miała za zadanie przygotować prezentację o krajach i miejscowościach partnerskich organizacji. Grupa była na poziomie A2, więc zadanie wydawało się trudne – głównie dlatego, że myśląc o prezentacji, wyobrażam sobie dłuższe wypowiedzi i złożone zdania. Na zajęciach przekonałam się, że taka prezentacja może zawierać zaledwie trzy slajdy na wybrane tematy, np. kuchnia, najważniejsze zabytki, interesujące tradycje lub zwroty z danego języka.
Wydawało mi się również, że to zadanie będzie dla słuchaczy trudne ze względu na stres, który może pojawić się, gdy mówią o kulturze do osób z tego kraju. Ale myliłam się. Słuchacze przygotowali też pytania do nas, pytając o szczegóły lub prosząc o wyjaśnienia. Bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem. Lektorka przyznała, że musiała studzić ich zapał, bo pierwsze prace były bardzo ambitne – na poziomie językowym wyższym niż ich aktualne możliwości.
Pomyślałam wtedy, że to było świetne ćwiczenie nie tylko dlatego, że uczniowie musieli samodzielnie szukać informacji, ale także dlatego, że każdy z nich miał temat do rozmowy z nami. Już od poziomu A można w ten sposób budować pewność siebie w mówieniu w języku obcym. To niesamowicie satysfakcjonujące doświadczenie, gdy zrozumieją Cię nie tylko osoby z Twojego kraju – nawet na poziomie A.
Obcojęzyczny wolontariusz i zabawy językowe na zajęciach
Na jednych z zajęć, oprócz nas, obecny był gość specjalny – wolontariusz z USA. Współprowadził zajęcia i zaprosił wszystkich uczestników do popularnej zabawy „Never have I ever…”. Każdy miał dokończyć zdanie i powiedzieć, czego nigdy nie robił, wybierając coś popularnego. Następnie wolontariusz rozmawiał z daną osobą, zadawał pytania i zachęcał innych do ich zadawania.
Muszę przyznać, że ta zabawa wprowadziła do zajęć dużo naturalności i swobody, których każdy potrzebuje, mówiąc w obcym języku. To doświadczenie zainspirowało mnie nie tylko do zapraszania gości obcojęzycznych na zajęcia, ale także do szerszego stosowania gier i zabaw, które słuchacze znają, ale w które możemy grać po angielsku.
Tworzenie lekcji wideo jako element zajęć
Spotkanie w Linares było też premierą pilotażowej lekcji wideo przygotowanej przez EOI Carlota Remfry. Zespół realizujący opowiedział nam o przygotowaniach i całym procesie powstawania materiału. Muszę przyznać, że to był moment, w którym uwierzyłam, że uda nam się stworzyć własne lekcje wideo z naszymi słuchaczami.
Zrozumiałam, że nie chodzi o to, by „aktorzy” perfekcyjnie mówili po angielsku – takich materiałów jest mnóstwo. Chodzi o to, by mówili naturalnie, tak jak Włosi czy Hiszpanie, bo przecież osoby wyjeżdżające na mobilności najczęściej kontaktują się z ludźmi, którzy również uczyli się angielskiego jako drugiego języka i niekoniecznie na poziomie C.
Przed spotkaniem traktowałam tworzenie lekcji jako dodatkową aktywność, realizowaną obok regularnych zajęć. Po spotkaniu zrozumiałam, jak włączyć sam proces ich tworzenia w program zajęć.
Spotkanie odbyło się na przełomie listopada i grudnia 2024 roku w ramach projektu “Get ready! English for 60+ people” w Linares, w Hiszpanii. Projekt jest realizowany w partnerstwie, które tworzą trzy organizacje – Fundacja Karuzela Aktywności z Lublina, Uniwersytet Trzeciego Wieku LUETEB z Satriano di Lucania we Włoszech oraz szkoła językowa EOI Carlota Remfrey z Linares w Hiszpanii. W ramach wspólnego działania skupiamy się na dzieleniu się doświadczeniami związanymi z edukacją dorosłych w grupach seniorów i międzypokoleniowych.
Projekt sfinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.